Prohledat tento blog

pondělí 5. listopadu 2012

Nedělní večeře šampionů, aneb kuře podle Pohlreicha s pečenou bramborou, plněná rajčata blíže neurčeného původu a cheescake dle uvážení...

Že mám tak trochu megalomanské sklony je všeobecně známo. Ovšem megalomanie v kuchyni není úplně ta nejlepší vlastnost. Snad každý kdo mě zná, a byl někdy pozván na večeři do našeho království, se o tom už přesvědčil. Moje touha působit jako dokonalá hospodyňka totiž mívá za následek nejen obrovskou spoustu jídla, ale hlavně doslova a do písmene přecpané návštěvníky mohutně funící i u tak zdánlivě jednoduchého úkolu, jako je zavazování tkaniček u bot těsně před odchodem.

Protože jsme s manželem spíše sovy než ranní ptáčata, zvedla jsem se z gauče něco málo před sedmou hodinou večerní a pustila se do příprav ne úplně lehkého nedělně večerního menu.

Dnes podáváme:

Předkrm: Sýrem plněná rajčata s křupavým toastem a bylinkovým rádoby pestem.
Hlavní chod: Kuře na šalvěji s pečenou bramborou a petrželkovou omáčkou
Dezert: Předem připravený a především můj úplně první tvarohový Cheescake (recept na Cheescake dodám za 14 dní až budu péct dva narozeninové)

Ingredience:

Sýrem plněná rajčata s křupavým toastem a bylinkovým rádoby pestem (dvě porce)


Bobešovic kuchařské výzvy

















2 středně velká rajčata
1/2 vaničky neochuceného sýru Cottage
1 malá hrst strouhaného parmazánu
čerstvé bylinky dle chuti
česnek (může být i sušený)
2 plátky toastového chleba
1 velký panák kvalitního olivového oleje
1/2 lžičky mletého rozmarýnu
pepř
sůl

Kuře na šalvěji s pečenou bramborou a petrželkovou omáčkou


Kuře na šalvěji podle Pohlreicha s pečenou bramborou a petrželovou omáčkou

















1 malé kuře
1 menší citron
2 větší brambory
1/2 kostky másla
6 lístků šalvěje
6 kešu oříšků
1 hrst čerstvé petrželové nati
2 dcl kuřecího vývaru
1 menší cibule
2 stroužky česneku
2 čtverce alobalu
olej na potření alobalu
pepř
sůl

Protože jsem chtěla podávat kuře právě dopečené, stejně tak jako brambory, pustila jsem se do vaření v následujícím pořadí:

1) Příprava kuřete na pečení:

Protože jsme dnes večeřeli pouze dva, bylo zapotřebí vybrat co možná nejmenší kuře. To naše mělo něco málo kolem kila a i tak zbude. To ovšem nevadí, protože zítra udělám ze zbytků rizoto.

V první fázi, stačí tak dvacet minut předem, je potřeba nechat povolit máslo. Aby se proces urychlil, nakrájela jsem máslo na asi centimetrové plátky a společně s čerstvě namletým pepřem jsem ho nechala odpočívat na kuchyňské lince. Kolik pepře dáte záleží čistě na vaší chuti. My jsme milovníci pepře a proto jsem namlela do másla množství odpovídající asi třem kávovým lžičkám. Protože se kuře peče v předehřáté troubě na 200 stupňů, rovnou jsem ji zapnula a nechala předehřívat. Než se máslo povolilo a předehřála se trouba, připravila jsem všechny ostatní potřebné ingredience. Dobře omytý citron jsem nakrájela na čtvrtinky, omyla jsem šalvěj a uvolnila kůži na prsou kuřete. Tu jsem uvolnila tak, že mezi ní a maso jsem pomalu vsunula ruku a pomalým pohybem ji jakoby nadzvedávala od kuřete dokud jsem ji neuvolnila po celé délce prsou.

Pozn.: Je třeba dávat pozor aby se kůže neroztrhla. Pokud se to ale i přes patřičnou opatrnost nepovede, neházejte flintu do žita. Kůži kolem trhliny jednoduše stáhněte k sobě (jako když chcete zašít roztržené tričko) a přichyťte párátkem. 

Změklé máslo jsem pořádně promíchala vidličkou a dvě třetiny másla rovnoměrně vsunula pod uvolněnou kůži. Díky tomu se totiž prsa nevysuší a zůstanou krásně vláčná. K máslu pod kůži jsem přidala lístky šalvěje, která maso nádherně provoní. Potom jsem celé kuře (i zevnitř) pořádně nasolila. Ze zkušenosti vím, že čím více se kuře nasolí, tím je pak lepší, a proto jsem se solí rozhodně nešetřila. Do útrob kuřete jsem zasunula čtvrtky citronu a stehna kuřete jsem svázala provázkem, aby se kuře při pečení tolik nevysoušelo a zároveň aby z něj citron nevypadl. Nakonec je třeba natáhnou křidélka a uříznout z nich tu část za posledním kloubem (tu špičku, co stejně nikdo nejí :-)). Odřezky jsem dala na dno pekáče a na ně položila kuře. Díky odřezkům se totiž nebude kuře odspodu přichytávat. Teď už jen zbývalo popatlat kuře zbytkem másla a šup s ním do trouby. Kuře se peče nepřikryté asi 75 minut na 200 stupňů. Není třeba se o něj vůbec starat, nemusí se ani podlévat, a tak jsem se vrhla do dalších příprav. Po vyndání z trouby je třeba pouze vydolovat citrony z útrob kuřete a naporcovat.

2) Náplň do rajčat

Nejdřív jsem rajčata pořádně omyla studenou vodou a seřízla jim vršky. Potom jsem opravdu velmi opatrně nařízla dužinu (podobně jako když se zbavujete semínek od papriky) a opatrně, leč za použití nemalého množství síly, jsem "vykroutila" dužinu ven. Jednu jsem vyhodila a druhou šoupla do misky. Do té stejné misky jsem přidala Cottage, parmazán, na drobno nasekanou směs bylinek, sůl, pepř a sušený česnek. Normálně bych sušený nedávala, ale protože jsem doma měla poslední dva stroužky, bez kterých by se neobešla petrželková omáčka, neměla jsem jinou možnost. Naštěstí manžel před nedávnem objevil na asijské tržnici v Libuši indický krámek s kořením a sušený česnek ulovil tam. Nutno podotknou, že se sušeným česnekem prodávaným běžně v obchoďácích, se tenhle indický opravdu nedá srovnávat. Na rozdíl od toho obyčejného totiž opravdu chutná po česneku.

3) Křupavé toasty a pesto nepesto

Celou směs jsem pořádně promíchala a nechala ji chvilku odpočívat. Mezitím jsem pořádně omyla brambory  a dala je vařit do osolené vody. V další fázi si připravíme rádoby bylinkové pesto, které ve skutečnosti nemá s pestem společného vůbec nic :-P. Do velkého panáku olivového oleje jsem přidala mletý rozmarýn, špetku soli a čerstvě umletý pepř. Dva plátky toastového chleba jsem rozkrojila na trojúhelníky, po jedné straně je napatlala směsí oliváče a koření a popatlanou stranou dala opéct na rozehřátou pánev. Toasty je třeba opékat na mírném plameni, aby se nepřipálily. Během toho jsem je opatlala i z vrchu a čekala jsem na vhodnou chvíli k otočení. Ta nastala v momentě, kdy opékaná strana začala chytat zlatavý nádech.

Než se toasty dopekly, nascpala jsem do rajčat náplň, přiklopila je odříznutými vršky a nazdobila je trochou bazalky. A jak to dopadlo? To vidíte na fotografii níže...

4) Pečené brambory 

Předkrm jsme nadšeně snědli a došli k závěru, že tohle rozhodně budeme vařit častěji. Zatím co jsme baštili tuhle relativně zdravou pochoutky, brambory se asi deset minut převalovaly v osolené vroucí vodě na sporáku. Teď nastal ten správný čas k dalšímu pokroku. Utrhla jsem si dva alobalové čtverce dostatečně velké na to, aby se do nich dala zabalit každá z brambor zvlášť. Matnou stranu alobalu jsem potřela olejem a  hojně posypala solí. Na alobal jsem položila bramboru, pořádně jí zabalila a šup s ní do trouby. Brambory se pečou 40 minut na 200 stupňů, takže jsem si to vypočítala tak, aby kuře i brambory byly dopečené zároveň.

5) Petrželková omáčka

Základem úspěchu je připravit si všechno předem. Na drobno jsem nakrájela cibuli (použila jsem červenou, ale jde i bílá), na plátky jsem nakrájela česnek, kešu oříšky nasekala na jemno, toastový chleba zbavila kůrky a natrhala na menší kusy. Do malého kastrůlku jsem nalila asi půl centimetrovou vrstvu oleje, nechala ho zahřát a přidala česnek. Ten by se měl dělat pomalu a tak dlouho, dokud částečně nezesklovatí. Potom jsem přidala cibulku a za občasného promíchání čekala, až zesklovatí i cibulka. Následovalo vhození petrželky, oříšku, chleba a zalití asi deckou a půl kuřecího vývaru. Tady by mi Zdena Pohlreichů nejspíš jednu vrazil, neb jsem zcela neprofesionálně použila vývar z kostky. Ten opravdový kuřecí vývar se totiž nacházel v lednici ve formě pokocovinové první pomoci pro mého muže z předešlého dne.

Celé to povaříme asi 10 minut a rozmixujeme ponorákem. Když pominu fakt, že můj ne zcela profesionální ponorný mixér má tendence posílat vzduchem ochutnávky na všechno, co stojí v okolí jednoho metru, plyne z toho i další poučení. Vždy používejte z petrželové natě pouze lístečky. Při mixování mají totiž stonky tendenci omotávat se kolem čepele, čímž zapříčiní maximálně další dávku nástřiku okolních stěn, nikoliv však rozmixování ingrediencí. A co dál? Otevřete si dobré vínko, naservírujte kuře s bramborou a petrželovou omáčkou a užívejte si slastnou harmonii chutí.


Žádné komentáře:

Okomentovat