Prohledat tento blog

úterý 27. listopadu 2012

Nejlepší dárek k narozeninám? Jednoznačně duhový dort...

S každými blížícími se narozeninami někoho blízkého, mě děsí myšlenka na to, jaký dárek by byl ten nejvhodnější. Nerada nakupuji lapače prachu a raději mám věci, které jsou alespoň k něčemu dobré a tentokrát jsem vymyslela dárek, který opravdu dobrý byl. K desátým narozeninám jsem sestřence nadělila duhový dort :-) Inspirována jedním z mých oblíbených blogů, vrhla jsem se do lítého boje s potravinářskými barvami, korpusy, krémem, marcipánem a hlavně strachem z toho, že se mi to taky nemusí povést. Ale já nejsem srab a hrdě jsem se pustila do výroby mého vůbec prvního narozeninového dortu.

K narozeninám nadělíme:

 Duhový dort s marcipánem a lentilkami




Ingredience na 20cm dort (já pekla ve formě 25cm, což se později ukázalo jako chyba):
 

Korpus:
6 vajec, žloutky a bílky zvlášť
160g cukru krupice
200g hladké mouky
2 lžičky citrónové kůry
modrá, zelená, žlutá a červená potravinářská barva
moučkový cukr na posypání plátů piškotu

Krém:
250g velmi změklého másla
250g krémového sýra (Philadelphia, Buko)
1 balíček vanilkového cukru
cukr moučka dle chuti

Na ozdobu:
2 balíčky marcipánu Dr.Oetker
1 malá krabička lentilek


Postup:

Nejdřív si připravíme dva plechy a vyložíme je pečícím papírem a zvlášť si připravíme ještě jeden kus pečícího papíru. Na pečící papír tužkou obkreslíme dortovou formu a předehřejeme troubu na 200 stupňů.
Žloutky šleháme s polovinou cukru tak dlouho, dokud nenabudou na oběmu a nezesvětlají. Z bílků vyšleháme tuhý sníh a postupně do něj pomalu zašleháváme zbytek cukru. Zvážíme žloutky, hmotnost vydělíme šesti a navážíme do šesti misek. To samé uděláme s bílky, přidáme je ke žloutkům, ale nemícháme!

Vezmeme si jednu misku, přidáme do ní potravinářské barvivo a zlehka promícháme. Já použila práškové, takže jsem si v kapce rumu (lze použít i voda) rozmíchala barvu a pak jí po kapičkách přidávala do misky tak dlouho, dokud jsem neměla požadovaný odstín. Pak přidáme jednu šestinu prosáté mouky a opět zlehka promícháme, aby vzniklo hladké těsto. Těsto vyklopíme na plech s pečícím papírem a stěrkou roztáhneme podle předkresleného kruhu. Tohle chce trochu trpělivosti, neb těsto je lepivé a papír klouže po plechu. Těsto se pokusíme roztáhnou tak nějak rovnoměrně. Když je dílo hotové, šoupneme plech do trouby a pečeme cca. 6 minut. Než se placka upeče, připravíme si další těsto a postupujeme stejně jako u prvního.

Upečenou placku překlopíme na pečící papír posypaný moučkovým cukrem a ihned z něj stáhneme vrchní papír. Placku necháme úplně vychladnout a pečlivě jí zabalíme do potravinové fólie. Pečící papír, na kterém se pekla první placka, můžeme zreciklovat tím, že jej otočíme nepoužitou stranou nahoru a opět na něj předkreslíme kruh. Stejným způsobem upečeme všechny barvy, které potřebujeme.

Teď si připravíme krém. Hodně změklé máslo šleháme mixérem na nejvyšší otáčky asi pět minut, než zbělá. Zašleháme do něj krémový sýr a vanilkový cukr. Podle chuti můžeme přidat další moučkový cukr. Na dno dortové formy (pokud máme rozkládací) položíme pečící papír, na něj dáme první barevný plát, pomažeme jej změklým krém a přiklopíme další plackou. Takto pokračujeme se všemi barvami, ale poslední vrstvu zvrchu nepotíráme. Připneme boky dortové formy a dáme na pár hodin do lednice, aby krém vytuhnul. Je potřeba počítat s tím, že musí zbýt krém na potření boků a horního plátu.

Když krém vytvrdne, sundáme boky dortové formy, boky a vrch dortu potřeme krémem a tím zarovnáme místa, kde korpusy přečuhují. A znovu dáme do lednice stuhnout. Mějte na paměti, že budeme dort potahovat marcipánem a proto je třeba mít povrch dortu krásně hladký.

Když dort hezky ztuhne, rozválíme marcipán na placku tak, aby pokryl celý povrch dortu. Potáhneme marcipánem dort a ozdobíme lentilkami. Pokud nějaký marcipán zbude, můžeme jej třeba obarvit potravinářskými barvami a vyrobit nějaké dekorace. Hotový dort opatrně přendáme do krabice a s potutelným úsměvem si představujeme výraz oslavence, až dort rozkrojí :-)

PS: Pokud použijete jako já větší formu, udělejte si raději korpusů více. Já na poslední chvíli dopíkala barevný korpus (tentokrát z klasického piškotového těsta), abych nahnala výšku.

Žádné komentáře:

Okomentovat